Hoe u uw drumrudiments kunt maken

Als drummer moet je een goed begrip hebben van hoe je je drumbeginselen kunt creëren. Zoals u wellicht weet, komt het woord “rudiment” van het Latijnse woord “rudere”, wat breken of vernietigen betekent.

Deze oefeningen zijn ontworpen om je coördinatie en timing te verbeteren door complexe ritmes op te splitsen in hun eenvoudigste vorm, zodat ze één voor één onder de knie kunnen worden. Er zijn tientallen verschillende beginselen, maar vandaag zullen we ons concentreren op de meest bruikbare die gemakkelijk in uw spel te implementeren zijn.

Als groeven zinnen zijn, dan zijn rudimenten de letters. Het hele punt is om beginselen te spelen met je spieren en niet met je hersengeheugen. Dit betekent dat als je een rudiment vaak genoeg herhaalt, je er niet over hoeft na te denken.

Dan doen je handen al het werk zoals je ze hebt geleerd, en blijven je hersenen ‘werkloos’. Het doel van dit alles is niet om na te denken over rudimenten, maar om meer te focussen op geluid, energie en emotie.

Drummen moet muzikaal zijn, dus vermijd rudimentair drummen.

Laten we het eerst hebben over deze beginselen, en later zullen we alle rudiment-gerelateerde vragen beantwoorden.

Wat zijn drumrudimenten?

De meeste beginselen zijn gemaakt uit twee basisprincipes:

  • Singles RLRL, leidend met links en rechts
  • Verdubbelt RRLL, leidend met links en rechts

Laten we een enkele paradiddle als voorbeeld nemen:

RLRRLRLL

Je hebt dit rudiment misschien gespeeld zonder na te denken over waar het van gemaakt is. Laten we het deconstrueren:

Ten eerste hebben we twee singles RL, dan twee dubbele RR, weer twee singles LR, en twee dubbele aan het eind NS.

Zie je? Hoewel dit rudiment, net als vele andere, ingewikkeld lijkt, zijn ze gemaakt als een combinatie van enkel- en dubbelspel.

Als je nu weet hoe beginselen worden gemaakt, probeer dan je eigen te maken. Ja, dat klopt, je kunt je eigen beginselen creëren en het drummen heel gemakkelijk verkennen.

Hier is hoe. Laten we zeggen dat u beginselen wilt creëren uit 9 slagen.

Hier zijn enkele voorbeelden:

RRLRLRLLL

RLLRLLRLR

LRLRRLLRL

Ok, laten we beginnen met singles en van daaruit verder bouwen.

Rol met enkele slag

Singles worden meestal gespeeld en geoefend in 16e noten, wat betekent dat als je de metronoom speelt, deze standaard kwartnoten speelt. Je moet er dus vier spelen terwijl de metronoom er maar één speelt.

Hoewel de rol met één slag moeiteloos is, kunnen we het complexer maken door accenten toe te voegen.

We zullen gedurfde hits met accenten hebben, alle andere moeten erg dynamisch zijn, dus als je versnelt, kun je nog steeds een verschil in dynamiek horen.

R LRL

R L RL

RL R L

RLR L

RL RL

R L R L

R LR L

R LR L

R L R L

RL RL

Er zijn tien varianten. Je kunt ze in licks gebruiken door ze te mengen, laten we zeggen

R LRLR L R L

of

R LR L R LR L

Je moet ze allemaal aan elkaar “lijmen” en elk een of enkele maten spelen. Hier is een voorbeeld:

R LRL R LRL R LRL R LRLR L RLR L RLR L RLR L RL

Een balk met accenten op een en een balk met accenten op twee. Maar het idee is om de hele oefening zo te spelen en alle accenten door te nemen.

Rol met dubbele slag

Laten we naar het dubbelspel gaan, waar we ook met accenten kunnen spelen. Basisdubbels zijn gewoon RRLL, ervan uitgaande dat je met de rechterhand begint.

Laten we variaties van dubbels bekijken.

RRLL

LLRR

RLLR

LRRL

RLLR

Hier is een uitstekende oefening voor een dubbele slag.

RR NS RR NS RR NS RR NS

R NS RR NS RR NS RR NS R

NS RR NS RR NS RR NS RR

L RR NS RR NS RR NS RR L

Hier is een versie die begint met de linkerhand:

NS RR NS RR NS RR NS RR

L RR NS RR NS RR NS RR L

RR NS RR NS RR NS RR NS

R NS RR NS RR NS RR NS R

Met alleen deze twee oefeningen die we hebben laten zien, heb je veel mogelijkheden, maar laten we verder gaan en zien wat jullie allemaal kunnen doen met paradiddles.

Paradiddles

We hebben dus een enkele paradiddle die we al hebben besproken RLRRLRLL

De meeste drummers kennen alleen deze ene paradiddle en niet alle variaties. Dit is een enkele paradiddle, maar we kunnen meer singles toevoegen en een dubbele paradiddle of triple paradiddle maken. Hier is hoe dit eruit ziet:

RLRLRRLRLRLL – dubbele paradiddle

RLRLRLRRLRLRLRLL – drievoudige paradiddle

Vervolgens kunnen we het plakken wijzigen:

RRLRLLRL – versie 2

RLLRLRRL – versie 3

Laten we nu de accenten van de enkele basisparadiddle doornemen:

R LRR L RLL

R L RRL R NS

RL R RLR L L

RLR R LRL L

RL RR LR NS

R L R R L R L L

R LR R L RL L

R LR RL RL L

R L R R L R L L

RL RR LR NS

Heb je een overeenkomst opgemerkt met de eerste oefening van single stroke rolls?

De accenten zijn hetzelfde. Je kunt hetzelfde doen met de andere twee versies van paradiddles.

Laat ons u een hint geven van wat u nog meer kunt doen. Gebruik paradiddle-fragmenten en maak loops, maar laat wat ruimte over om het interessanter te maken. Zoals dit

RLRRRLRRRLRRLRLLRLRR

of

RLRRLRLRRLLRLRRLRLLR

Dit alles kan met verschillende accenten en door een voet toe te voegen. Hier is een voorbeeld:

RLRRLRLRRLLRLRRLRLLR

FFFFFFFF

We laten je al het enorme potentieel zien dat deze drie basisbeginselen hebben. De duivel zit in variaties, en als je slechts één rudiment beweegt als een enkele paradiddle, kun je gemakkelijk 30 variaties krijgen.

Hier is een extra voorbeeld van wat u nog meer kunt doen met een rudiment.

Laten we opnieuw een enkele paradiddle nemen:

RLRRLRLL

in plaats van accenten kun je flams spelen; het zal er als volgt uitzien:

FLAM LRRLRLL

Je kunt het natuurlijk verplaatsen zoals de accenten. Nog een concept is om de 32e noot te spelen in plaats van het accent.

Laten we verder gaan en kijken wat er nog meer is.

Drievoudige slagrol

Drietallen worden over het algemeen onderverdeeld in groepen van drie noten.

De beste manier om met triolen te beginnen, is door ze met de metronoom in 4/4 maatsoort te spelen.

Terwijl een metronoom slechts één noot speelt, speel je er drie tot het volgende metronoomgeluid.

De basis triplet ziet er als volgt uit:

RLR

LRL

RRR

LLL

U kunt ook vlammen toevoegen: FLAM RL of FLAM LR

U kunt ook accenten verplaatsen:

R LR L RL

R L RL R L

RL R LR L

RL R LR L

R L R L R L

R L R L R L

R L R L R L

R LR L RL

Nadat u vertrouwd bent geraakt met het spelen van al deze accenten, kunt u ze mixen. De volgende stap is het spelen van rudimenten gemaakt van 8 slagen, zoals paradiddles in triolen. Eindelijk krijg je iets dat drummers drie over vier noemen.

Als je twee triolen in één maat speelt, is gelijk aan zes slagen, dan krijg je een zestaktworp, en dat is precies wat we hierna gaan bespreken.

Zestaktrol

De basisversie is RLRLRL, maar je kunt doen wat je wilt, zolang het maar zes slagen heeft. Dit zijn de meest voorkomende variaties:

RLRRLL

RRLLRL

RRLRLL

LRRLLR

RLRLRR

LRLRLL

Natuurlijk kun je accenten, flams, 32ste noten toevoegen, maar laten we iets interessanters doen. Laten we enkele noten vervangen door een voet en een hybride rudiment creëren, bijvoorbeeld:

FRRLLR

FRLRLL

RLRLLF

Dit soort karbonades winnen aan populariteit door gospelmuziek en drummers als Calvin Rodgers, Aaron Spears, Teddy Campbell, Chris Coleman, enz.

Laten we van versnelling veranderen en het hebben over de “ongemakkelijke” drumbeginselen.

Vreemde maatsoort

In de westerse cultuur zijn bijna alle ritmes in vier, behalve jazz, die in een triplet-gevoel wordt gespeeld, maar het is nog steeds in 4/4. Er zijn enkele variaties zoals jazzwals in 3/4, maar het grootste deel van dit genre is in 4/4-maatsoort.

Dit is de reden waarom je je niet op je gemak voelt met maatsoorten zoals 9/8, 7/8, 11/8, enzovoort. Als je dit soort ritmes onder de knie wilt krijgen, raden we je aan om eens een kijkje te nemen bij drummers uit de paaslanden, zoals Volkan Oktem van de Turkse band Laco Taifa. Deze jongens eten vreemde maatsoorten als ontbijt.

Een ander mooi voorbeeld is het nummer Seven Days van Sting, met Vinnie Colaiuta op drums. Dit nummer is in 5/8, maar het klinkt bijna als een 4/4-gevoel waar je op kunt dansen.

Basisprincipes van oneven maatsoorten zijn de beginselen zoals vijftaktworp, zeventaktworp, negentaktworp, enzovoort.

Vreemde rudimenten van de drum

Nu breidt de wereld zich hier echt uit tot een zee van mogelijkheden, dus het is onmogelijk om alles te dekken, maar we zullen wat ideeën geven, zodat je een basis hebt om verder te bouwen.

In dit hoofdstuk gaan we het hebben over vijfvoud, zevenvoud en negenvoud.

De beste manier om deze vreemde beginselen van drums te tellen, is door ze onder te verdelen. Hier is hoe je het kunt doen:

5 worden 1 2 3-1 2 of 1 2-1 2 3

7 worden 1 2 3-1 2-1 2 of 1 2-1 2-1 2 3

9 worden 1 2-1 2-1 2-1 2 3 of 1 2 3-1 2-1 2-1 2

Natuurlijk zijn dit niet alle variaties; je kunt ze onderverdelen zoals je wilt.

Hier is een uitstekende video van Anika Nilles die laat zien hoe ze vijflingen ontwikkelt

Om je een hint te geven over septuplets, hier is een cool rudiment van Vinnie Colaiuta:

FLAM RLLRLL

Hier is een videoles van hetzelfde.

Een geavanceerde manier om oneven rudimenten te spelen, is door ze over de bar te spelen zoals Vinnie dat doet.

Conclusie

Het doel van dit artikel is niet om u honderd beginselen te geven, maar om u te leren hoe u uw eigen beginselen kunt maken, zodat u er duizend kunt maken.

Het concept met werpaccenten, 32ste noten, loops of flams is toepasbaar op elk rudiment van de drum.

Het draait allemaal om het concept en niet om de licks zelf, dit soort aanpak geeft je een wereld aan mogelijkheden en niet slechts één lick. Het zal je creativiteit aanwakkeren en je leren bouwen en creëren.

Er is nog veel te dekken, zoals flam-drag, tientaktrol, omgekeerde flam-tap, dertientaktrol; noem maar op, maar daarover meer in een ander artikel.

creditSource link

Mymj
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart